Hormonen
De meeste mensen leggen geen verband tussen de verschillende symptomen die ze hebben en hun hormonen. Maar wat hebben hormonen en gezondheid dan met elkaar te maken?
Eigenlijk is er niets in je lichaam dat niet wordt aangestuurd door je hormonen. Hormonen zorgen ervoor dat je organen goed functioneren en de lichaamsprocessen in balans zijn. Hormonen sturen onder meer de groei, de stofwisseling en het immuunsysteem aan. Bij vrijwel alle gezondheidsklachten, ziektes en verouderingsverschijnselen spelen hormonen een rol. Bij de meeste mensen raken de hormonen verstoord door slechte eetgewoonten, te veel stress en een verkeerd bewegingspatroon.

“Wanneer je hormonen in balans zijn voel jij je niet alleen gezond, vitaal en sterk, je voelt je ook zelfverzekerd, je ziet er goed uit, je hebt een volle haardos, je blijft gemakkelijk op gewicht, je slaapt prima, je ogen stralen, je emoties zijn evenwichtig, je hersenen staan op scherp en je bent echt gelukkig en tevreden met jezelf.”

Wat zijn hormonen?   
Het woord hormoon komt van het Griekse woord hormao wat ‘in beweging zetten’ betekent en dat is precies wat hormonen doen.
Hormonen zijn signaalstoffen die in verschillende klieren in ons lichaam worden aangemaakt, aan het bloed worden afgegeven en elders in het lichaam een proces aansturen.
De omgeving waarin jij je bevindt heeft een grote invloed op jouw hormoonhuishouding. Je zou kunnen zeggen dat je lichaam voortdurend  jouw omgeving aftast om te bepalen wat nodig is om jou gezond te houden. Is het tijd om je op te warmen of af te koelen, te slapen of wakker te worden, vet op te slaan of juist af te breken.  Je lichaam is nooit afgescheiden van de omgeving waarin het zich bevindt en je hormonen zijn voortdurend bezig om zich hieraan aan te passen om jou zo lang mogelijk gezond en vitaal te houden. En dit is dus waar alle hormonale problemen ontstaan, een omgeving die niet ideaal is.

 Wat zijn de belangrijkste  hormoonverstoorders?

Stress
Stress is de grootste hormoonverstoorder die er is. Ons lichaam reageert op stress hetzelfde als het dat deed in de oertijd. Toen was stress functioneel want als je oog in oog stond met een groot gevaarlijk dier moest je snel en adequaat actie kunnen ondernemen. Omdat het in die situatie niet zo belangrijk was dat je spijsvertering goed verliep of dat je geslachtshormonen goed werden aangemaakt, kregen deze lichamelijke processen geen of helemaal geen aandacht en ging alle energie naar de organen die je nodig had om deze stress-situatie het hoofd te bieden. Tegenwoordig kennen we dit soort situaties niet meer maar als wij stress ervaren, reageert ons lichaam hetzelfde als in de oertijd. Er worden stresshormonen aangemaakt en ook bij ons verminderen of stoppen bepaalde lichamelijke en hormonale processen.  Met alle gevolgen van dien. Stress gaat ook nu nog altijd voor. Het is de jachtige wereld waarin we leven die ervoor zorgt dat we continue ‘aan’ staan. Een beetje stress of spanning is helemaal niet erg en heb je soms ook nodig om bijvoorbeeld een belangrijke presentatie of een examen goed te kunnen volbrengen. Het is echter de langdurige stress die zorgt dat er problemen ontstaan. En dat is echt niet alleen stress door 60-urige werkweken, maar ook door sociale verplichtingen en de vele prikkels die door de verschillende media op ons afgevuurd worden. Daarnaast kunnen verkeerde voeding en de verkeerde manier van sporten ook stress voor je lichaam betekenen.

Voeding
Aan de ene kant bevat onze voeding te weinig belangrijke bouwstoffen om ons gezond te houden en aan de andere kant staat onze voeding bol van chemische stoffen waar ons lichaam van in de war raakt en die onze hormonen in chaos achterlaat.
Wat er in de fabriek met voeding gedaan wordt heeft meer met chemie te maken dan met kookkunst. Al die kant-en-klaarmaaltijden, blikken en dozen waar ‘verrijkt met vitamines’  en ‘goed voor hart- en bloedvaten’ op staat kun je maar beter links laten liggen.
Het volgen van crashdiëten kunnen je hormonen ook flink van slag brengen. Ga je door met het denken vanuit een lage inname van energie en een zo hoog mogelijk verbruik ervan, dan ga je de strijd aan met je hormonen. Die strijd win je nooit!

Training
Lange en zware trainingen zijn slecht voor je figuur! Trainingen met als doel calorieën verbranden hebben ook geen zin. Waarom eigenlijk niet?

    • Je verbrandt tijdens een lange zware cardiosessie te weinig om echt af te vallen.
    • Je verbrandt niet alleen vet, maar ook spieren en dat is wel het laatste wat je wilt want die spieren zorgen nou juist dat je slank blijft! Ook als je lekker op de bank zit.
    • Je verstoort de hormonen die jou slank moeten houden.

Kort en intensief bewegen is de beste manier om een optimale hormoonbalans te bereiken. Daarom duurt een Hormoonfactor workout ook nooit langer dan 60 minuten, voor een gemiddeld persoon is een combinatie van 40 minuten krachttraining en 20 minuten cardiotraining ideaal. Twee tot drie keer per week trainen is meestal voldoende.

 

 

 

Over de Hormoonfactor

Veel huidige diëten, trainingsmethodes en leefstijladviezen brengen jouw hormonen uit balans. Daardoor word je futloos, ongezond en krijg je overgewicht. 

Ir. Ralph Moorman ontwikkelde daarom een gezondheidsprogramma dat op natuurlijke wijze het hormonale systeem in evenwicht brengt. Dit levert veel meer voordelen op dan alleen verbetering van de lichaamssamenstelling. Mensen die de richtlijnen van de Hormoonfactor volgen ervaren dat enorm veel kwaaltjes of gezondheidsproblemen sterk verminderen of zelfs verdwijnen.

Bij de Hormoonfactor gaat het echt niet alleen over afvallen. Door je hormonen in balans te brengen, kunnen bijvoorbeeld ook klachten op het gebied van de huid, de luchtwegen, de darmen en de stemming verdwijnen. Het lichaam kan minder ontstekingsgevoelig worden en het immuunsysteem kan beter gaan functioneren. Een hoger energiepeil is misschien wel het belangrijkste effect dat veel mensen ervaren die het programma van de Hormoonfactor volgen.

Verkeerde voeding, weinig of de verkeerde manier van bewegen en stress werken een verstoorde hormoonbalans in de hand.

De meest voorkomende klachten uit de praktijk als gevolg van een verstoorde hormoonbalans zijn:

  • Aankomen
  • Libidoproblemen
  • Afvallen
  • Mannelijke kaalheid
  • Auto-immuunziektes
  • Menopauze
  • Brandend maagzuur
  • Menstruatieproblemen
  • Burnout/bijnieruitputting
  • Migraine
  • Candida
  • Nierstenen
  • Cellulite
  • Onstekingen  
  • Darm/verteringsproblemen
  • Osteoporose
  • Diabetes 2
  • PCOS
  • Hart- en vaatziekten
  • Penopauze
  • Hoge bloedruk
  • Schildklierproblemen
  • Huidproblemen
  • Slaapproblemen
  • Kooldhydraatverslaving
  • Tandvleesproblemen
  • Lage bloeddruk
  • Voedselallergie/intolerantie/sensitiviteit
  • Leverproblemen
  • Zwangerschapsproblemen

Ben jij benieuwd wat een Hormoonfactor-advies voor jou kan betekenen, neem dan geheel vrijblijvend contact met mij op. Ik wil je graag meer vertellen en met jou bespreken wat de mogelijkheden zijn.